Mégsem lesz Budapesten 2013-ban Velo-city konferencia. A közvetlen ok, hogy az önkormányzat és a konferencia jogtulajdonosa, az Európai Kerékpáros Szövetség nem tudott megállapodni a szerződésnek egy apró részletében, abban, hogy melyik ország jogrendszere legyen az irányadó.
Kár! Kár elsősorban azért, mert ez a konferencia (a világ legnagyobb kerékpáros szakmai konferenciája) minden városra, ahol eddig megrendezésre került, nagyon pozitív hatással volt. Münchenben 2007-ben rendezték: ekkor indultak meg azok a fejlesztések, amiknek hatására ma olyan sokan választják a kerékpárt közlekedési eszköznek. Brüsszel (2009) a konferenciára készülve hozta meg azokat a forgalomtechnikai intézkedéseket, aminek következtében ma már lényegesen csökkent az autóhasználat, és nőtt a kerékpáros közlekedés aránya. Sőt, ekkor adták át a maguk BuBiját, közbicikli rendszerét, ami azóta is nagy sikerrel működik. A példák sorolhatók tovább, csakúgy, mint azoknak a nemzetközi tekintélyekké vált polgármestereknek, városvezetőknek, várostervezőknek a nevei, akik valamelyik Velocity konferencián mutatták be, mit tettek vagy terveznek tenni annak érdekében, hogy városukban a közlekedés valóban az embereket szolgálja. Csak néhány ezek közül: Pascal Smet Brüsszelből, Sam Adams Portlandból (USA), Klaus Bondam Koppenhágából, Antonio Rodrigo Torrijos Sevillából, Jan Gehl Dániából és így tovább.
Bár igaz, sok városban történtek pozitív változások az utóbbi évtizedekben konferenciaszervezés nélkül is. Bogotában se konferencia indította el a változásokat, hanem egy polgármester, aki volt elég bátor, és kimondta: a város közlekedésében a közösségi, a gyalogos és a kerékpáros közlekedésnek van prioritása, és csak ez után következik a személygépkocsi. Vagy közelebbi példa Párizs, ahol az utóbbi években a város egyik legjelentősebb közlekedési beruházása éppen a kerékpáros közösségi közlekedési rendszer volt, mára ennek eredményeként tömegek közlekednek biciklin, és már nem csak a kihelyezett kölcsönözhetőkön, hanem a sajátjaikon is.
De vajon itt Budapesten megvan-e a politikai akarat, bátorság, szaktudás ahhoz, hogy a város közlekedésében meginduljanak a feltétlenül szükséges változások? Van-e politikai bátorság kimondani, hogy mik a helyes prioritások, mint tette ezt Enrique Peñalosa, Bogota híres polgármestere?
Pozitív jelek vannak, amik azt mutatják, hogy városunk új polgármestere, Tarlós István változtatni akar azon a helyzeten, aminek következménye, hogy szmogriadókat kell rendszeresen bejelenteni (már az is eredmény, hogy legalább bejelentik, korábban még ez se volt), meg az, hogy a közlekedés szinte lehetetlenné vált Budapesten, az autók sokasága áll az úton, araszol, vagy éppen parkolót keres. Reményt keltett bennünk, hogy a közlekedés fejlesztéséért, üzemeltetéséért felelős új vállalat (BKK Zrt.) vezetését éppen egy olyan fiatalemberre bízták (Vitézy Dávid), aki sokszorosan igazolta elkötelezettségét a városi közlekedés fenntarthatóvá tétele iránt.
Szervezetünk, a Magyar Kerékpárosklub hosszú évek óta dolgozik – más városok mellett – Budapest kerékpáros közlekedésének fejlesztéséért. Ezért kerestük és keressük most is az együttműködés lehetőségét a Főváros illetékeseivel. Számos javaslatunk van és volt, ezek közül több már megjárta az önkormányzat illetékes szintjeit, bizottságokat, közgyűlést is. Készültek többek között tervek a Nagykörúton belüli terület kerékpárosbarát forgalomtechnikai átalakítására, kerékpársávok létesítésére, kerékpáros főútvonalak kialakítására, készült már tároló program, vagy például terv a buszsávok vizsgálatára, és az eredmények alapján az esetleges megnyitásukra a biciklizés számára. És készült program a kerékpározás népszerűsítésére, ehhez ráadásul szervezetünk teremtett forrást is, megnyerve egy Európai Unió-s támogatást. A tervek megvalósításra várnak, már régóta. A BKK vezetésével lezajlott – eddig első és utolsó – megbeszélésünk azonban csak halvány reményeket keltett bennünk, konkrét előrelépés nem történt egyik ügyben sem. És végül a hír, hogy Velo-city konferencia sem lesz.
Nem kell ide konferencia! Még csak sok pénz sem! Elsősorban politikai szándék kell, és ennek hangsúlyos megjelenése. Ha Tarlós István súlyt helyez arra, hogy Budapesten változások legyenek, álljon ki, tegyen hitet a mai modern várospolitika, a közlekedési prioritások mellett, vállalva akár a rövid távú népszerűségvesztést is. Mert az eredmények őt fogják igazolni, ahogy ez akár Londonban, Bogotában vagy sok helyen másutt történt.
(előzmények:itt).
Kár! Kár elsősorban azért, mert ez a konferencia (a világ legnagyobb kerékpáros szakmai konferenciája) minden városra, ahol eddig megrendezésre került, nagyon pozitív hatással volt. Münchenben 2007-ben rendezték: ekkor indultak meg azok a fejlesztések, amiknek hatására ma olyan sokan választják a kerékpárt közlekedési eszköznek. Brüsszel (2009) a konferenciára készülve hozta meg azokat a forgalomtechnikai intézkedéseket, aminek következtében ma már lényegesen csökkent az autóhasználat, és nőtt a kerékpáros közlekedés aránya. Sőt, ekkor adták át a maguk BuBiját, közbicikli rendszerét, ami azóta is nagy sikerrel működik. A példák sorolhatók tovább, csakúgy, mint azoknak a nemzetközi tekintélyekké vált polgármestereknek, városvezetőknek, várostervezőknek a nevei, akik valamelyik Velocity konferencián mutatták be, mit tettek vagy terveznek tenni annak érdekében, hogy városukban a közlekedés valóban az embereket szolgálja. Csak néhány ezek közül: Pascal Smet Brüsszelből, Sam Adams Portlandból (USA), Klaus Bondam Koppenhágából, Antonio Rodrigo Torrijos Sevillából, Jan Gehl Dániából és így tovább.
Bár igaz, sok városban történtek pozitív változások az utóbbi évtizedekben konferenciaszervezés nélkül is. Bogotában se konferencia indította el a változásokat, hanem egy polgármester, aki volt elég bátor, és kimondta: a város közlekedésében a közösségi, a gyalogos és a kerékpáros közlekedésnek van prioritása, és csak ez után következik a személygépkocsi. Vagy közelebbi példa Párizs, ahol az utóbbi években a város egyik legjelentősebb közlekedési beruházása éppen a kerékpáros közösségi közlekedési rendszer volt, mára ennek eredményeként tömegek közlekednek biciklin, és már nem csak a kihelyezett kölcsönözhetőkön, hanem a sajátjaikon is.
De vajon itt Budapesten megvan-e a politikai akarat, bátorság, szaktudás ahhoz, hogy a város közlekedésében meginduljanak a feltétlenül szükséges változások? Van-e politikai bátorság kimondani, hogy mik a helyes prioritások, mint tette ezt Enrique Peñalosa, Bogota híres polgármestere?
Pozitív jelek vannak, amik azt mutatják, hogy városunk új polgármestere, Tarlós István változtatni akar azon a helyzeten, aminek következménye, hogy szmogriadókat kell rendszeresen bejelenteni (már az is eredmény, hogy legalább bejelentik, korábban még ez se volt), meg az, hogy a közlekedés szinte lehetetlenné vált Budapesten, az autók sokasága áll az úton, araszol, vagy éppen parkolót keres. Reményt keltett bennünk, hogy a közlekedés fejlesztéséért, üzemeltetéséért felelős új vállalat (BKK Zrt.) vezetését éppen egy olyan fiatalemberre bízták (Vitézy Dávid), aki sokszorosan igazolta elkötelezettségét a városi közlekedés fenntarthatóvá tétele iránt.
Szervezetünk, a Magyar Kerékpárosklub hosszú évek óta dolgozik – más városok mellett – Budapest kerékpáros közlekedésének fejlesztéséért. Ezért kerestük és keressük most is az együttműködés lehetőségét a Főváros illetékeseivel. Számos javaslatunk van és volt, ezek közül több már megjárta az önkormányzat illetékes szintjeit, bizottságokat, közgyűlést is. Készültek többek között tervek a Nagykörúton belüli terület kerékpárosbarát forgalomtechnikai átalakítására, kerékpársávok létesítésére, kerékpáros főútvonalak kialakítására, készült már tároló program, vagy például terv a buszsávok vizsgálatára, és az eredmények alapján az esetleges megnyitásukra a biciklizés számára. És készült program a kerékpározás népszerűsítésére, ehhez ráadásul szervezetünk teremtett forrást is, megnyerve egy Európai Unió-s támogatást. A tervek megvalósításra várnak, már régóta. A BKK vezetésével lezajlott – eddig első és utolsó – megbeszélésünk azonban csak halvány reményeket keltett bennünk, konkrét előrelépés nem történt egyik ügyben sem. És végül a hír, hogy Velo-city konferencia sem lesz.
Nem kell ide konferencia! Még csak sok pénz sem! Elsősorban politikai szándék kell, és ennek hangsúlyos megjelenése. Ha Tarlós István súlyt helyez arra, hogy Budapesten változások legyenek, álljon ki, tegyen hitet a mai modern várospolitika, a közlekedési prioritások mellett, vállalva akár a rövid távú népszerűségvesztést is. Mert az eredmények őt fogják igazolni, ahogy ez akár Londonban, Bogotában vagy sok helyen másutt történt.
(előzmények:itt).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése