2013. január 21., hétfő

Holdraszállás bringával: Surly Moonlander


Surly Moonlander, azaz Morcos Holdraszálló, akár Neil Armstrong beceneve is lehetett volna, amikor rossza napja volt, de valójában egy különleges bringáról van szó. A Moonlander a Fatbike-ok családjába tartozik, azaz legfontosabb ismertetőjegye a rettenet méretű abroncs, amely olyan arányokat kölcsönöz a biciklinek, mintha azzal éppen egy rajfilmből tekertek volna ki.
A Surly márkájú 4130 CroMoly acélváz villáin 100 mm széles felnik figyelnek és ezekre jönnek az arányaiban traktor méretű 12 cm széles és majdnem ilyen magas Big Fat Larrytípusú abroncsok, amelyeket a Curiosity is megirigyelne.
A gyártók kerékpárabroncsok külső burkolatának felépítéséhez főként nejlonszálakat használnak. Ez az anyag rendkívül nagy szakítószilárdsággal rendelkezik és könnyen összedolgozható a gumival. Az egyik legfontosabb mutató a tpi,  amely azt mutatja meg, hogy egy hüvelykre hány szövetszál esik. A nagyobb szövetsűrűség jobb defektállóságot és kisebb gördülési ellenállást garantál. A belépő kategória a 20-35 tpi60 tpi felett már prémium minőségű abroncsokat kaphatunk, a csúcsgumik pedig 120 tpi feletti szövetszál-sűrűséggel rendelkeznek.
Az 26”-os Big Fat Larry 120-as TPI értékkel büszkélkedhet, súlya 1200 gramm, darabja$160-ba kerül (35.000 Ft). A Fat Larry alacsony 5-30 psi (0,3-2 bar) tartományban használható, de az abroncshoz illő terepen (hó, homok, sár stb.) ajánlott csak kb. 10 psi (0,6-0,7 bar) nyomásig fújni.
Elől egy Shimano SLX, hátul pedig egy Shimano Deore XT váltó található, a lassításról 160 mm-es Avid tárcsafékek gondoskodnak. Vázméretek:  16-18-20-22”, kerekek távolsága:  111,4cm, első villa szöge:  70,5 fok, ülés  73 fok, súly: 16,8 kg, Taiwanban gyártják. Árcetli: $2350 (515.000 Ft)
Átlagos terepen egy hagyományos MTB-vel nyilván gyorsabban és hatékonyabban fogunk haladni, így mindennapi használatra nem igazán racionális választás, azonban hóban, homokban, tengerparton, sípályán történő downhillezésnél megmutatkoznak a Moonlander és a hatalmas kerekek előnyei, igaz azért csodát ne várjunk vízen járni ezzel a géppel sem fogunk. Ha pedig még durvább, például szántalpas, lánctalpas havi bringára vágyunk, akkor mindenképpen csekkoljuk Ktrak-et!

/pto.hu/

1 megjegyzés: